Blij met de Bijbel

Boeiende onderwerpen uit Gods Woord

Auteur/artiest:

Peter Slagter

Blij zijn met de Bijbel is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Voor de een is de Bijbel ... Lees meer

ISBN:9789066943278
Levertijd: 1 - 3 werkdagen
Uitgever: Christelijke Boekencentrale 't Gulden Boek
Datum uitgave: juli 2014
  • Verzending via PostNL
  • Cadeautje? Laat het inpakken
  • Diverse bezorg- en afhaalopties
  • Korting bij grotere aantallen
€ 16.20

Blij zijn met de Bijbel is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Voor de een is de Bijbel slechts een historisch document, voor de ander een mooi boek met stichtelijke woorden. Maar ... de Bijbel is nog zoveel meer!

Over een periode van circa vijftienhonderd jaar hebben zo’n veertig schrijvers gewerkt aan de Bijbel (afgeleid van het Griekse biblia, boeken). Zij leefden in totaal verschillende tijden, op verschillende plaatsen en in verschillende culturen. Zonder enige onderlinge afspraak werd onder leiding van Gods Geest het ene geschrift bij het andere gevoegd. Alleen daaruit blijkt al, dat het geen mensenwerk kan zijn.

De Bijbel lezen en bestuderen is eigenlijk niets anders dan schatgraven. Wat de wereld ons niet kan vertellen, dat zegt God in de Bijbel. Het inzicht dat wij ontvangen, geleid door Gods Geest, kan niemand ons geven dan God alleen. We ontdekken wat Gods doel is in deze tijd, en wat Gods plan is met ons persoonlijk leven. We lezen over wat God in de toekomst nog zal doen. We gaan zien dat God bezig is door de geschiedenis van deze wereld heen, Zijn heilsplan te volvoeren.
Dit, en nog veel meer, maakt dat we blij zijn met de Bijbel!

In 27 korte hoofdstukken gaat de schrijver in op even zoveel Bijbelse onderwerpen. Sommige van deze onderwerpen zijn profetisch van aard, andere zijn persoonlijk en pastoraal, en weer andere bepalen ons bij de grote lijn van Gods plan. En dan blijkt: wij mogen blij zijn met de Bijbel. Omdat God ons in het Woord onderwijst en bepaalt bij het feit dat Hij Degene is, Die waarachtig is en alle dingen in Zijn hand heeft. Daarom is Zijn Woord te vertrouwen. Dit boek bemoedigt ons voort de gaan op onze levensweg, wetend dat wij een betrouwbare leidraad hebben en een Gids Die er altijd voor ons is.



Recensie Kameel.nl

  

Duizelig 

De fleurige voorkant onderstreept de titel van dit boekje, en in het voorwoord lezen we waarom we blij mogen zijn met de Bijbel – de Bijbel is een schat! Hierop volgen 16 hoofdstukjes waarin verschillende onderwerpen behandeld worden, zoals ‘in Gods kracht’, ‘de Petrusbrieven in profetisch perspectief’ en ‘hoop’.

 

Maar na deze inleiding en na het lezen van enkele hoofdstukken uit "Blij met de Bijbel. Boeiende onderwerpen uit Gods Woord" begint het me wat te duizelen. Ik vraag me af waarom Peter Slagter voor juist deze reeks aan onderwerpen gekozen heeft… tegelijk kun je hierin natuurlijk ook een verrassingselement zien.

 

De duizeling neemt echter nog wat toe als ik de veelheid aan behandelde onderwerpen in de hoofdstukjes zie. Ik geef een voorbeeld uit hoofdstuk 2, waarvan de titel is ‘het water van Jericho’. Het hoofdstukje behandelt een tekstgedeelte van 4 verzen. Welke verzen, dat wordt niet duidelijk, ik mag zelf op zoek gaan in 2 Koningen 2. Vervolgens worden associatieve verbindingen gelegd van Elia en Elisa naar de Jordaan, Jozua, besnijdenis, wedergeboorte, Nicodemus, Johannes de Doper, Jezus als ware Profeet van God, Jericho, verschillende boomsoorten, de intocht in Jeruzalem, water, zonde, het zoutverbond, David, de toekomst van Israël en de Elisa’s van de eindtijd…

 

Slagters inzichten en de verbanden die hij legt tussen verschillende Schriftgedeelten zijn zeker verrassend te noemen. Maar of zijn enthousiasme over de bijbel aanstekelijk werkt… bij mij is het niet gelukt.

 

Annemarie Roding

Oktober 2014

 

ISBN / EAN : 9789066943278
Auteur : Peter Slagter
Uitgever : Christelijke Boekencentrale 't Gulden Boek
NUR-code : 700 - theologie algemeen
Bindwijze : Ingenaaid
Aantal beoordelingen: 0 Gemiddelde beoordeling:

Deel uw mening met anderen en geef door wat u van dit boek vindt!

Beoordeling *

Uw emailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Nog geen reviews.

Van bestelling tot levering: snel, makkelijk en vertrouwd

© 2011 - 2024 Kameel.nl (onderdeel Van A tot Zending B.V.)