Boos op God als je gebed niet wordt verhoord?

Auteur/artiest:

Koekkoek, H.G.

Iemand vertelde mij heel teleurgesteld, verdrietig en boos te zijn op God. Heel boos, want hij ... Lees meer

ISBN:9789070700621
Levertijd: 1 - 3 werkdagen
Uitgever: Christelijke Boekencentrale 't Gulden Boek
Datum uitgave: juni 2014
  • Verzending via PostNL
  • Cadeautje? Laat het inpakken
  • Diverse bezorg- en afhaalopties
  • Korting bij grotere aantallen
€ 3.95

Iemand vertelde mij heel teleurgesteld, verdrietig en boos te zijn op God. Heel boos, want hij was nu een gelovige geworden, kwam trouw naar de kerk, maar God verhoorde zijn gebeden niet. God liet hem stikken. God liet hem in de kou staan. God deed niets voor hem. Hij kon nóg zoveel bidden, er veranderde niets aan zijn problemen en verdriet. Wat heb je dan aan zo'n God, zo vroeg hij mij.

Een brief vol boosheid

Die boosheid op God kom ik vaker tegen. Ik kreeg bijna gelijktijdig een brief van iemand die mij het volgende schreef:
"Mijn inspiratie is Jezus Zelf, ook al vind ik dat Hij Zich als mijn en veler ergste vijand heeft betoond. Ik geloofde Gods woord. Hij wil dat wij in Hem geloven. Hij wekt verwachtingen en Hij doet niets van wat Hij beloofd heeft. Met mij zijn velen in Hem teleurgesteld."

Dan komt een schokkende uitspraak in de brief, die deze man verder-op in zijn brief nog veel uitvoeriger en godslasterlijk zal zeggen. Hij schrijft: " Ik vind Hem een erger vijand dan de duivel. Hij doet niet wat Hij beloofd heeft. Hij laat mij vergeefs bidden, roepen, smeken, met als beloning voor mij een hel op aarde. Anderen hielp Hij, mij niet. Ik ken Hem niet als de Goede Herder. Ik ken Hem niet als de goede God. Ik ben woedend op God."

Waarom worden mensen boos op God?

Als eerste wil ik wijzen op goed bedoelde verhalen van mensen, waar-in zij vertellen hoe bijzonder God voor hen gezorgd heeft en hun gebeden verhoord heeft. Hun leven lijkt é én groot verhaal van allerlei wonderen en gebedsverhoringen.

Niemand lijkt echter hun verhalen te controleren, terwijl hun verhalen ook eenzijdig verteld worden. Ik geef u een voorbeeld; iemand vertelt dat hij een auto-ongeluk heeft meegemaakt en dat God hem beschermd heeft, zodat hij er alleen maar een gebroken been aan overgehouden heeft. Ik denk dan altijd: Ja, God heeft mij ook beschermd. Ik heb niet eens een auto-ongeluk gehad en ik heb ook geen gebroken been. Ik schrijf dit om u te laten zien, dat verhalen die mensen ons vertellen zo betrekkelijk zijn. Wij moeten ons daarom niet richten op verhalen die allerlei mensen ons vertellen, hoe goed deze mensen het ook zullen bedoelen en hoe overtuigd zij ook zullen zijn van Godswonderen in hun leven. Wij moeten ons alleen richten op het Woord van God, de Bijbel. Hoe overtuigd mensen ook kunnen zijn dat God iets bijzonders in hun leven gedaan heeft, u kunt niet controleren of hun verhaal echt door God ingegeven is.

Ziet u aan de hand van dit voorbeeld hoe gemakkelijk mensen allerlei wonderlijke verhalen over God kunnen bedenken en die als waarheid kunnen doorvertellen? Het gevolg kan dan zijn dat anderen in de war gebracht worden omdat zij menen dat God hen in de kou heeft laten staan.

Mogelijk zijn er meer mensen die dit nu lezen en die om de een of andere reden boos zijn op God. Je hebt misschien een kind met een afwijking gekregen, een geliefde is te vroeg gestorven, je huwelijk liep stuk, je bedrijf ging failliet, je gezondheid is slecht, noem maar op. Je kind heeft het contact met jou verbroken en je wilt zo graag dat de relatie hersteld wordt, maar het gebeurt maar niet. Je hebt al zo lang gebeden dat je kinderen hun leven in Gods hand zullen leggen en volgelingen van de Here Jezus zullen worden en het gebeurt niet. Je hebt als kind God gesmeekt dat je ouders bij elkaar en bij jou zullen blijven, maar ze gaan toch scheiden.

Er zijn heel veel mensen boos op God, omdat zij denken: 'Als God almachtig is, hoeft Hij maar met Zijn vingers te knippen om dit probleem op te lossen. God heeft het niet gedaan en God heeft mij dus in de steek gelaten'. Er zijn daarom mensen boos op God.


Een meisje van 19 jaar schrijft, dat toen zij 8 of 9 jaar was zij misbruikt werd door haar broer van ruim 16. Enige tijd geleden hoorde zij dat een aantal zussen van haar ook misbruikt zijn. Dit heeft haar erg aan het nadenken gezet. Zij is veranderd. Zij is boos op God, ook al weet zij dat dit niet mag.


En dan roepen velen God ter verantwoording, alsof de hoogheilige God aan een eenvoudig mens verantwoording zou moeten afleggen! Er zijn zelfs mensen die dan hoogdravende onheilige taal uitspreken en zeggen, dat als ze straks in de hemel zijn, ze God wel even bij z'n vestje zullen grijpen, Hem ter verantwoording zullen roepen en Hem zeggen, hoe boos ze op Hem zijn.

ISBN / EAN : 9789070700621
Auteur : Koekkoek, H.G.
Uitgever : Christelijke Boekencentrale 't Gulden Boek
NUR-code : 700 - theologie algemeen
Bindwijze : Nietjes
Aantal beoordelingen: 0 Gemiddelde beoordeling:

Deel uw mening met anderen en geef door wat u van dit boek vindt!

Beoordeling *

Uw emailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Nog geen reviews.

Van bestelling tot levering: snel, makkelijk en vertrouwd

© 2011 - 2024 Kameel.nl (onderdeel Van A tot Zending B.V.)