Arafat was mijn held

hoe een PLO-sluipschutter liefde voor de Joden kreeg

Auteur/artiest:

Tass Saada

… hoe een PLO-sluipschutter liefde voor de Joden kreeg Eindelijk. Daar was hij. Ik ... Lees meer

ISBN:9789060676875
Levertijd: 1 - 3 werkdagen
Uitgever: Gideon, Stichting Uitgeverij
Datum uitgave: maart 2010
  • Verzending via PostNL
  • Cadeautje? Laat het inpakken
  • Diverse bezorg- en afhaalopties
  • Korting bij grotere aantallen
€ 19.95

… hoe een PLO-sluipschutter liefde voor de Joden kreeg

Eindelijk. Daar was hij. Ik bestudeerde zijn gezicht in het dradenkruis van mijn telescoop. Hij was het. Ik deed mijn best om kalm te blijven en dwong mijzelf letterlijk te stoppen met ademhalen. Voorzichtig haalde ik met mijn vinger de trekker een stukje naar achteren. Ik deed mijn ogen dicht, zodat ik het moment van de inslag niet zou zien en erdoor zou worden afgeleid. Toen, langzaam... heel langzaam... haalde ik de trekker over. Ik opende mijn ogen om te zien of mijn kogel raak was geweest. Dat was hij! Deze man zou ons nooit meer lastig vallen. Ik sprong naar beneden en rende weg.


Zeventien jaar was Tass Saada. Geboren in een Palestijns vluchtelingenkamp in de Gazastrook. Opgegroeid en geradicaliseerd in Saudi-Arabië en Qatar. De stem van Yasser Arafat riep hem naar het slagveld. Haat was zijn drijfveer. De PLO-leider zijn held. Hij streed voor hem, was zijn chauffeur en doodde als jonge sluipschutter verscheidene politieke tegenstanders. Hij was bereid zijn leven te geven voor de Palestijnse zaak.


ISBN / EAN : 9789060676875
Auteur : Tass Saada
Uitgever : Gideon, Stichting Uitgeverij
Afmetingen : 141 x 216 x 21 mm
NUR-code : 707 - Geloofsopbouw
Pagina's : 264
Producttype : Paperback / softback
Aantal beoordelingen: 1 Gemiddelde beoordeling: 3

Deel uw mening met anderen en geef door wat u van dit boek vindt!

Beoordeling *

Uw emailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Judith de Graaf

3
22 juli 2010

"De Jood Jezus Christus had mijn oude haat tegen de Joden uit mij weggenomen" Dat is het wonder in het leven van Tass Saada! En tegelijkertijd het aangrijpende verhaal van een man die eens aan de zijde stond van Yasser Arafat. Tass Saada verlaat zijn familie omdat hij in zijn eer is aangetast dat het Israelische leger een grote overwinning behaalde in de bezette gebieden. Tass sluit zich aan bij de Fatah, met als leider Yasser Arafat. Tass strijdt voor het Palestijnse volk en zaait dood en verderf onder de Israeliërs. Ook in Jordanië probeert Tass een glorierijke overwinning te behalen wanneer hij een aanslag pleegt op de Jordaanse kroonprins. Deze overleeft de aanslag en daardoor komt Tass in grote problemen en is hij niet langer welkom in Jordanië en moet hij vluchten.
Tass komt in Amerika terecht waar hij allerlei baantjes krijgt en een permanente verblijfsvergunning, hij ontvangt het Amerikaans staatsburgerschap wanneer hij in het huwelijk treedt met Karen, en tegelijkertijd vader wordt van Ben, Karens 6 weken oude zoontje, wanneer ze Tass Saada ontmoet in een nachtclub. Tass Saada komt via zijn werk als medewerker van een restaurant in contact met een christen, Charlie Sharpe. Zij ontwikkelen een hechte vriendschap en hebben steeds meer gesprekken over geloof en het volgen van Jezus Christus. Het gaat zelfs zo ver dat Charlie tegen Tass zegt; "Als je de vrede wilt kennen die ik heb, moet je van een Jood gaan houden!" Tass weet niet wat hij hoort en wordt eerst woedend, maar niet veel later gebeurt het wonder dat Tass op de knieën gaat, en Jezus Christus aanneemt als zijn Verlosser.
De Bijbel wordt een bron van onderzoek voor Tass en hij ontdekt dat er in Genesis 15 t/m 17 al geschreven wordt over zijn volk, van zijn broeder Ismaël. God zegt tegen Abraham; "En wat Ismaël betreft, Ik verhoor je: Ik zal hem zegenen, hem vruchtbaar maken en hem veel, heel veel nakomelingen geven. Twaalf stamvorsten zal hij verwekken en er zal een groot volk uit hem voortkomen (Gen. 17:20). Toen Tass deze woorden las, was hij helemaal enthousiast. Dus de Arabieren waren helemaal niet vervloekt door God? Wij zijn niet het uitschot van het menselijk ras, zoals zoveel mensen denken. De enige God, de enige echte levende God is ook de God van de Ismaëlieten. Het is waar, later zou Izak worden geboren en zijn nakomelingen krijgen een bijzondere plaats in het plan van God. Maar hun positie als uitverkoren volk van God wist de beloften van Genesis 15 t/m 17 niet uit, God had toen al beloofd dat Hij het nageslacht van Abraham en Hagar zou zegenen! Zo begint Tass Saasa zijn Arabische vrienden te vertellen over Jezus die hij had leren kennen, hij wilde hen de waarheid over Jezus vertellen, en wat Jezus voor de Arabieren zou kunnen betekenen. Tass komt in Moskeën, zoekt zijn familie op, gaat terug naar het M-Oosten, gaat naar (Messiasbelijdende) Joden om vergeving te vragen voor de gruwelijke misdaden die hij heeft begaan onder het Joodse volk, en richt in de Gazastrook een hulporganisatie op (Hope for Ismaël), om het Palestijnse volk te kunnen helpen en probeert in navolging van Jezus Christus verzoening tot stand te brengen tussen de Palestijnen en Israeliërs.
Dit verhaal heeft een diepe indruk achtergelaten op mij. Hoe is het mogelijk dat God een Palestijnse extremist "in zijn nekvel grijpt" en deze man laat getuigen van het evangelie, in woord en daad, zowel onder de Arabieren en Joden...Het leert mij te zien dat verzoening mogelijk is in een schijnbaar hopeloze situatie. Een uitzichtloze situatie in het M-Oosten van nu, maar ook elders in de brandhaarden van deze wereld. En nog dichterbij : in je eigen leven, hoe ga ik om met conflicten in relatie tot mijn naaste? Wil ik wel verzoening tot stand laten komen, of blijf ik in haat de ander vernederen? Dit verhaal geeft mij hoop en moed om conflicten onder ogen te zien, pogingen wagen om verzoening tot stand te brengen. Het geeft vrijmoedigheid om te blijven bidden voor vrede in het M-Oosten en waar dan ook ter wereld. Jezus Christus wil dat wij tot inkeer komen zodat Zijn liefde en vergeving zichtbaar wordt in ons leven met de naaste! Van harte beveel ik dit boek aan bij allen die het volk Israël een warm hart toedragen, maar niet minder bewogen zijn met de Arabieren, ook zij zijn nakomelingen van Abraham en delen in de zegen van onze God!
Judith de Graaf

Van bestelling tot levering: snel, makkelijk en vertrouwd

© 2011 - 2024 Kameel.nl (onderdeel Van A tot Zending B.V.)