Het Koninkrijk van God in hemel en op aarde

Auteur/artiest:

Stuart Allen

Het koninkrijk van God speelt door de hele Bijbel heen een grote rol. Het gaat in Gods Woord ... Lees meer

ISBN:9789066943056
Levertijd: 1 - 3 werkdagen
Uitgever: Christelijke Boekencentrale 't Gulden Boek
Datum uitgave: augustus 2012
  • Verzending via PostNL
  • Cadeautje? Laat het inpakken
  • Diverse bezorg- en afhaalopties
  • Korting bij grotere aantallen
€ 17.45

Het koninkrijk van God speelt door de hele Bijbel heen een grote rol. Het gaat in Gods Woord immers om Zijn heerschappij die eenmaal zichtbaar gevestigd zal worden in deze schepping.
In dit boek geeft de schrijver een evenwichtig beeld van wat de Bijbel hierover te zeggen heeft. Beginnend bij de aankondiging van dat koninkrijk in het Oude Testament, komt hij terecht op het 'nabijgekomen' koninkrijk in de tijd waarin de Heere Jezus op aarde was. Ook daarna, tot en met het einde van de Handelingentijd, klinkt deze boodschap nog zeer nadrukkelijk, zoals dat ook het geval zal zijn in de periode waarin Christus wederkomt.
Nu (in grote lijnen is dat de tijd tussen Handelingen en het boek Openbaring) is de aanbieding van het koninkrijk fundamenteel anders. De Heere God is nu verborgen en Hij doet Zijn werk ook in het verborgene.
Wie nu het koninkrijk predikt zoals destijds de Heere Jezus en de apostelen dat deden, gaat voorbij aan de enorme rijkdommen van het nu verborgen koninkrijk van de Zoon van Gods liefde (Kol. 1:13), waarin zichtbare tekenen, wonderen en krachten juist geen rol spelen.



Recensie IZB-Ark

  

Bijbeluitleg - Theologie

Het konininkrijk van God in hemel en op aarde van Stuart Allen valt onder de categorie bijbeluitleg. Daarom is het goed om in de eerste plaats hier het uitgangspunt van de schrijver te noemen. Hij schrijft op blz. 15: “Wij passen de letterlijke methode toe. Deze wordt de ’grammaticaal- historische’methode genoemd. Wij geloven dat dit de meest betrouwbare methode is om de heilige Schriften te onderzoeken, want alleen op deze manier zijn deze Schriften in staat te zeggen wat ze bedoelen”.

   

Een ander heel belangrijk uitgangspunt voor de schrijver is de leer van het 1000-jarig rijk. Op blz. 92 wordt dit rijk door de schrijver omschreven: “En zo zijn er veel gedeelten in de profetische geschriften die de kenmerken tonen van de tijd dat de Heere Jezus als Koning der  koningen zal terugkeren op aarde. Een tijdperk waarin Hij de aarde  onder Zijn goddelijke  heerschappij zal brengen”. In die periode zal een centrale rol voor Israël zijn weggelegd. Aan het eind zal dit oude Bondsvolk zich massaal tot de Heere Jezus bekeren. En na een korte periode van onderdrukking volgt dan het Laatste Oordeel.

Het spreekt vanzelf dat veel teksten uit de Bijbel vanuit deze overtuiging worden gelezen en uitgelegd.

   

De taal van de schrijver is hier en daar m.i. nogal weerbarstig. Maar dat kan ook te maken hebben met de vertaling. De zinnen zijn soms ook wel erg lang. Op blz. 72 trof ik een zin aan van 34 woorden. Dat komt de helderheid niet altijd ten goede. Het spreekt vanzelf dat er overvloedig geciteerd wordt uit de Bijbel. Daarbij wordt gekozen voor de Statenvertaling. (Een enkele keer wordt geciteerd uit de vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap van 1951). Nu is de Statenvertaling een uitstekende vertaling, maar het taalkleed staat wel erg ver af van heel veel bijbellezers. En dat maakt de lezing niet altijd gemakkelijk.

Maar dat alles neemt niet weg dat dit boek zijn weg wel zal vinden onder de lezers die net als de schrijver vanuit een zelfde overtuiging de Bijbel willen lezen.

 

Jaap Weerstand

April 2013

ISBN / EAN : 9789066943056
Auteur : Stuart Allen
Uitgever : Christelijke Boekencentrale 't Gulden Boek
NUR-code : 700 - theologie algemeen
Pagina's : 0
Bindwijze : Ingenaaid
Aantal beoordelingen: 0 Gemiddelde beoordeling:

Deel uw mening met anderen en geef door wat u van dit boek vindt!

Beoordeling *

Uw emailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Nog geen reviews.

Van bestelling tot levering: snel, makkelijk en vertrouwd

© 2011 - 2024 Kameel.nl (onderdeel Van A tot Zending B.V.)